fredag 9 januari 2015

Sista gången med Mat och Bak

Idag hade jag min sista lektion med Mat och Bak. De var även sista gången för 8orna så det passade bra... Jag funderade en stund innan jul om jag skulle "sluta" med Mat och Bak lektionerna på elevens val efter ht... Har känt stress, prestationsångest mm... Och med gammalt bagage inom mig, kände jag att det var dax att kasta in handduken innan det var försent ... Tog ett snack med El chefo och allt var hur lugnt som helst.. nemas problemas.. Sen viste jag också att en ny pedagog som började hos oss igår, brinner för hk.. Och under hela hennes "praktik" eller vad de heter , hos oss, har hon alltid haft hembakta kakor och godis med sig till oss.... Och det håller verkligen världsklass ... Så där ligger jag i lä,,,, kraftigt... Så att hon blev ny lärare för mat och bak gjorde mig bara glad och lycklig.. kändes tryggt att lämna över straffetpinnen idag, hehehehe....
Nu kan jag ägna mig åt cafeterian igen, utan att känna ångest över det, att den inte alltid kan vara öppen.. Samt att även nya dörrar kanske öppnas upp... Mmmm, detta blir bra 😃!!!!!

Prickelina checkar läget i de olika köken...


En av de grymma elevernas uppläggning 

Sisa måltiden med dessa elever..... 


Vi tillagade en ganska hittepåig maträtt .. Kyckling fajitasrulle... Och till efterrätt : pannacotta ...(syrran gav mig ett hett tips på världens enklaste pannacotta under nyårshelgen, man tackar❤️) 

Lindas superenkla pannacotta :
Blanda samman 1/2 dl gelésocker med 2dl grädde och 1-2 tsk vaniljsocker i en kastrull. Låt allt koka upp och koka det i 1/2 min. Lägg det sedan i portionsskålar och ställ genast in i kylen. 
När det är dax att servera det, så dekorer med ett par blåbär och riv lite choklad över. 


Kyckling Fajitas 2 pers
1st kycklingfilé
Smör
1/2 påse fajitas krydda
100g Philadelphia ost 
1dl créme fraich 
2-4 tortillasbröd (beroende på storlek)
1dl riven ost 

Sallad
Tomat
Lök
Gurka
Majs 

1.Sätt ugnen på 220g
2. Strimla ner kycklingen i mindre bitar. Skär bort sånt som inte är ätbart om sånt finns.
3.Stek dom lite smör på medelvärme
4. Pudra över kryddan och rör runt den så den kommer in i all kyckling 
5. Sänk värmen på stekjärnet till låg temp, typ 2an. Häll i Philadelphiaosten och créme fraichen och låt allt smälta ihop och puttra ihop ett par min. 
6. Ta fram tortillabrödet och klicka på kycklingröran i mitten av brödet (lägg det som en sträng i mitten) Rulla ihop dom och lägg dom i en ugnssäker form. 
7. Riv lite ost och strö detta över rullarna. 
8. Gratinera i mitten av ugnen tills osten fått fin färg , ca 10 min.. 

Under tiden strimlar du lite isbergssallad, hackar lök, skär gurka och tomat i mindre bitar och lägg på din tallrik. Tillsätt även lite majs om du önskar
Ta ut kycklingrullarna när de ser klara ut och lägg dem på din tallrik tillsammans med salladen. 

Lägg på en klick gräddfil och lite tacosås och njut av din måltid  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar