fredag 1 augusti 2014

Bakdag

Oooo helt missat att jag tog en bakdag i onsdags... Tradigt väder, ingen sol, regnet sippra utanför huset... Så efter en fika med en vän på stan, hade jag ingen lust att häcka i soffan... Kavla upp armarna och fixa 2 olika sorter.. Lurre och Emil behövde ju också lite em fika hehehe
Blev Snabb Picknickkaka och hederliga "choklad"bollar



Snabb picknickkaka

Ca 10 bitar

1 ägg
1 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
1 dl filmjölk
50 g smör, smält
2 ½ dl vetemjöl 
Garnering
kanel
pärlsocker 
 
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20–22 cm i diameter med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet.
3. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel och strö pärlsocker över kakan.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. Låt den svalna i formen. Lyft sedan upp kakan med papperet och bjud på fika eller packa ner den i picknickkorgen.


Chokladbollar
 
150 gram smör
2 dl strösocker
10-12 msk med oboy
6 dl havregryn
1 dl mjölk
 
Gör så här: 
Blanda allt i en skål och rör ihop till en smet , jag använder elvisp.
Ställ kallt i en halvtimme och forma sedan lagom stora chokladbollar.
Rulla i kokos och sen är det klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar