tisdag 18 november 2014

Hemmagjord Kebabbrulletallrik

Igår gjorde vi hemmagjord "Kebabbrulletallrik" på hkk:n  Grymma elever som gillar det!! De är fokuserade och jobbar med glädje.. Kul att se... Tanken var rulle... men då de är så kreativa, blev det både rullar, en stor kebabbpizza, tackoformade bröd, mm mm... Brödet baka dom från grunden, sen stekte de köttet och gjorde 2 såser och hacka grönsaker... Blev mycket uppskattat.. På fredag kör vi en bakdag.. Tror det blir brownies... Ska bestämma mig tills i morgon :) 

Bröd på g in i ugn
Jobbas för fullt..
En av de grymma eleverna med sitt mästerverk
Tadaaaaa

Kebabbrödet: 
2 1/2 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 1/4 dl mjölk
1/4 dl rapsolja
Bakplåtspapper
1. Sätt ugnen på 230°
2. Blandat ihop mjöl salt och bakpulver.  Rör i mjölken och olja och arbeta i hop en deg.
Arbeta /kavla ut degen direkt på bakplåtspappret till en tunn fin rund cirkel
3.Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 min. Se upp så den inte bränns eller gräddas för hårt. ( gäller att ha koll)
Pommes:
Skölj potatisarna, behåll skalet på om ni önskar, det är där "vitaminerna" sitter. Vill ni skala så gör ni givetvis det.. Dela potatisen på mitten och skär sedan i stavar eller klyftor. Lägg dom se i en ugnsform med lite olja på. Gnid runt, och grädda mitt i ugnen, i ca 20 min på 220g
Vitlökssås:
Tid, ca 5 min
1 dl Turkisk yoghurt
1 msk Majonäs
0,5 tsk salt
1 st pressad vitlöksklyfta
Rör ihop yoghurt, majonäs, salt och vitlök. Smaka av och tillsätt mer salt vid behov. Klar att servera
Mild sås
1 dl Yoghurt
1 msk majonäs
1½ msk chilisås
Peppar ( vit eller svart)
Lite salt
Rör ihop gräddfil, majonäs och chilisås. Pressa ner vitlöksklyftan. Smaka av med salt och peppar och ev mer chilisås om det behövs. ( Går såklart även att använda sig av ketchup om man önskar)

Ta fram ert stekjärn och stek kebabbflarnet. Försök att tajma in det när det återstår ca 10 min av pommesen. Så blir allt klart ungefär samtidigt.
Ni ska även hacka/strimla sallad, gurka, tomat och lök.
Lägg det färdiggräddade brödet på en tallrik. Fyll det med salladen på mitten av brödet,  och toppa med köttet. Ringla/dutta  över sås/såserna . Lägg gärna i fefferoni om ni vill. Rulla sedan ihop till en snygg rulle. Lägg på pommesen vid sidan om, salta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar