torsdag 20 november 2014

Besökare och saffransscones

Har varit något varje kväll denna vecka.. Kul!! Allt från att firat syrran, tvättdag till hembesök av gamla kompisar..
Häromkvällen var Susanne och hälsade på.. Hon passa på att komma upp på en kopp kaffe och en lussebulle medans hennes dotter träna vollyboll .. Mysigt.. Vi har inte sets på evigheter. Fick en superfin blombukett av henne.




Igår var min fd kollega Irma och hälsade på mig.... Supermysigt det också. Vi har fortfarande en schysst kontakt ... Naaaajs....  Jag hade bakat saffransscones som jag bjussa på.. sen åt vi pepparkakor med mögelost.. Nom nom.. Kommer väga 150 kg på lördag hehehehehe.... Hon hade hunnit fylla 30 år och förlovat sig... Sååå kul....




 16 bitar

  • 100 g smör
  • 1/2 g saffran
  • 1 msk flytande honung eller strösocker
  • 8 dl vetemjöl (8 dl motsvarar ca 480 g)
  • 4 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 4 dl mjölk
  • Så här gör du

    1. Smält smöret. Stöt saffranet utanpå påsen med en mortelstöt. Blanda ner det och honungen eller sockret i matfettet och låt svalna.
    2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt mjölken och matfettet och rör snabbt ihop degen.
    3. Klicka ut degen i 4 högar (för 16 st) på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite mjöl och klappa ut varje del till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skåra varje kaka i 4 delar med en kniv.
    4. Grädda mitt i ugnen 10- 12 minuter. Låt svalna på galler.
    5. Servera med t.ex. smör, färskost, ost och marmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar