torsdag 15 augusti 2013

Ny middagsrätt

Provade en ny middagsrätt idag. Baconlindade färsrullar med en klick ost i. Det var smaskens. Till de serveraades sås och potatis, lingon och stekta champinjoner m tomat& purjolök.
 
Redo för 20 min i ugnen..
Jag är så förbannat trött på dessa "vanliga" middagar.. Samma mat vecka ut & vecka in... korv, pasta, köttfärssås, fläskpannkaka.. bla bla bla bla... Så behövde lite nytt på veckomatsedlen.
Faktiskt är jag sugen på att ta en "matkasse" varannan vecka, men bara 2-3 dagar, då jag har en kräsen familj, som inte äter som jag... Läste vår närbutic Ica ska börja med det nu i sep.... Så funderara starkt på att ta en....
 
Hmmm, man behöver nästan microskåp för att se osten, hehehe. Jag "snålade lite", ca 4 g i var rulle.. Kan nog öka på de nästa gång...
 
Baconlindade färsrullar
Det här behöver du till 4 pers:
Ca 400-500 g nötfärs
1 msk fond
salt och peppar
Ost max 17%
1 pkt  bacon
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Rör ihop färsen och låt stå kallt i ett par timmar innan du börjar med middagen.
Rulla sedan ut till avlånga biffar, med en lagom stor ostbit i varje.
Klä in varje biff med en baconskiva, och lägg i en grillpanna, eller ugnsform.
Ställ sedan in i mitten på ugnen i cirka 20 minuter, eller tills biffarna är genomstekta och klara.
 
 

Orginalreceptet hittade jag som vanligt på min favvoblogg,  Jennys matblogg Dock ändrar jag på ingridienserna så det ska passa min livsstil. Typ har alltid nötfärs, har max 17% ost ( idag blev det prästost) Till såser & dyl bytar jag ut grädde mot kaffegrädde osv..
1 färsrulle blev 4 pp idag. Självklart kan man göra den magrare med att ta bort baconet och ta rökt skinka istället. Tja, man kan faktiskt mixtra med det mesta
Alla i familjen godkände maten,  jodiladihooooo ( jag hjula inombords ) Så denna kommer lätt bli en återkommande vardagsrätt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar