torsdag 22 augusti 2013

Kanelsnurror, ett snurrigt recept ...

Såg jag hade ett paket jäst i kylen... Coooolt tänkte jag. Då blir det kanelbullar.. ! Så fort jag blir lämnad ensam infinner sig ett bakbegär.. Men det är ju min terapi.. Så inte så konstigt kanske.. :))
Googlade på lite recept, då jag ville hitta något "annorlunda" Hamnade på Leila bakar sidan, och föll pladask för hennes recept på kanelbullarna.
Meeeeeen... Något gick fel redan i starten.. Jag tappade räkningen på mjölet, "gosch" ( Blev störd av Jocke, som kom och hämta vår soffa som han fått, hehehehehe ) Så när degen var färdigknådad( INTE i 20 min enl receptet, utan jag tyckte 10 räckte) så var den stenhård... Den skulle bli dubbelt så stor på 1h. Ja, det blev den ente. Jag blev sur som en citron, arg som ett bi, rev i mitt hår, slet av mig kläderna och sprang naken runt kvarteter och vråla " De ska va gött och leva, annars kan de kwetta"
 
Eller nääää, men jag kände för att göra det.. :))
 
Jag bakade ändå, och de blev faktiskt goda ( jepp, jag är mänsklig idag, jag har provat en bulle)
 
Halva degen gjorde jag snurror av, och halva hederliga bullar
( gjorde misstaget med att slänga i all kardemumma i degen, och såg i slutet av receptet, att den skulle vara utanpå, blandat med lite socker...?!?!? Men blev bra ändå. Jag älskar kardemumma.. Och rå socker äger jag inte heller. Körde på vanligt vitt )
 
 
 
Snurriga snurror

Klassiska bullar

Supergoda kanelknutar

Cirka 18 bullar
1 msk kardemummakärnor
2 dl mjölk
1 dl vispgrädde
50 g färsk jäst (den blå varianten)
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
100 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
Cirka 11 dl vetemjöl special
200 g mjukt smör (bredgott)
1 dl råsocker
1-2 msk kanel
Ägg till pensling
1/2 dl sirap + 1 msk vatten
Strösocker och mortlad kardemumma till garnering (efter gräddning)

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med kall mjölk, grädde, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman tills degen i maskin börjar släppa från kanten av bunken. Knåda i minst 20 minuter. Spara lite mjöl till utbakningen.
Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i cirka 60 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och tryck försiktigt ut vetedegen (utan att knåda den) till en avlång platta, cirka 2 cm tjock.
Bred smöret på degen och strö över råsocker - blandat med frön frön vaniljstång (om du har) och pudra över kanel.
Vik degen till ett dubbelvikt ark (se bilder) och skär en bit som du sedan skär ett snitt i så det ser ut som ett par byxor.
Tvinna byxbenen och snurra ihop till en knut. Lägg på en plåt med bakplåtspapper med ändarna nedåt (under knuten).
Jäs under bakduk till dubbel storlek (cirka 45 minuter).
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
Pensla dem med sirap utblandat med lite vatten och strö direkt över strösockret blandat med mortlad kardemumma.
 

1 kommentar:

  1. Systeryster!
    Jag kan nästan se synen framför mig när du springer naken på gatan och sjunger :-) Ha ha ha
    Bullarna ser fantastiskt goda ut :-)
    Kram kram <3

    SvaraRadera