söndag 24 juni 2012

När det är kasst väder får man hitta på annat helt enkelt....

Dagen börja med mysmorgon i soffan  i vanlig ordning. Jag & minimannen glottar på sommarlovsmorgon. Skönt att bara slappa på morgonen. Det är en skön start på dagen



Morgonkaffe ÄR ett måste

Lucas undra om vi inte kunde baka något gott senare idag...... och då det inte stod något speciellt på schemat och det fortfarande är kasselasse väder....så sa jag "absolut".

Medans de andra for iväg till farmor för fix med datorn,  la jag in " bak &tilllaga växlen " Först satte jag en tekaks deg på jäsning då Lucas morron bullar lider mot sitt slut... Och i jäsningspausen, kom jag på jag hade rabarber i kylen... Och då kunde jag ju prova göra en hemlagad Rabarberchutney... Sagt och gjort.... Och medans den skulle koka på svag värme.. ( Jag observerade INTE svag värme.. jag lät det koka på normal.. Brände skiten i botten... Satt som fan.....) så fixa jag till en sats med negerbullar som jag viste de andra var sugna på. 
Rabarber, chili, äpple, lök, ingefära & curry

Bidde 2 burkar..
Sen hann Lucas komma hem. Och vi satte igång att baka Kladdkakemuffins medans tekakorna gräddades i ugnen.

Kladdkaksmuffins var de här....

Nygräddade tekakor.. Mums!
Till middag  fixa jag fläskfilé i körvelsås. Jag gjorde en ljumen potatissallad av de sista potatisarna som var kvar sen midsommar. Och lite kokt broccoli till det blandat med fetaost och rädisor.

Potatissallad


Wooolaaah....
Efter allt ståhej i köket landade vi soffan allihopa och kollade film med Lucas. Savannens hjältar hette den... Ingen höjdarfilm enl mitt tycke.. Finns bättre!


Jag klappar mig själv på axeln då jag inte smakat en ända kaka/bulle idag. De har blivit förmycket av de goda 2 dagar på raken. Aja bajja för Linda Berggrensson..!! Vägningen igen på lördag. Sist hade jag bara
-0,4kg till delmålet. Det siktar jag på nu denna lördagen som kommer. Istället ska jag värma lite jordgubbar och en bit rabarber och mumsa på till fotbollen ikväll.


Söndagsgodiset....
Nu får de bannemaj sluta regna... för baka har jag inte lust med varje helg.... :) Jag vill vara ute i solen & njuta.. Jobbar en vecka till... Seeeeeeen är det semester.... i 5 hela veckor. Underbart skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar