måndag 21 maj 2012

"Jag är inte bara mamma"......

Jag är tv hjälpen också.........
Min mamma har ju flyttat till Hbg för ett par veckor sen... Hon har bara bott i lägenheten 2-3 nätter då hon campar då & då. Hon är INTE teknisk för 5 öre.... Men det kan man inte heller begära av en 71 åring iof..... Men hon behöver inte spela "tuff" och tro sig veta vad allt handlar om. Men hon vill ju se tv. och i nya lägenhetr var man tvungen att välja någon slags "box" för att kunna se. Hon valde Tele2. Den hade nu anlänt med posten och skulle kopplas in i helgen.

Igår var jag på besök för att hjälpa henne med tv:n. Lasse, hennes " vän" hade inte lyckats. Hörde även att min syster gjort ett tappert försök under lördagen... Jag stod och kika lite på vad JAG skulle kunna göra, om de nu redan vatt 2 som tittat på det och inte fått igång det?? . Enl Lasse var ALLT rätt kopplat, han & Ingela hade t o m ringt tele 2 och begärt hjälp med, taskig service, de fick ingen hjälp. Tack för DET Tele2!!!! Jaja,,,, Jag kika bak på tv:n, drog lite i scartkontakten för att se hur den var kopplad... Lasse sa . App app, den är kopplad till radion så hon kan lysna på den, så rör inte den... Nähäääää.... Då kika jag lite på HDMI kabeln.. Bytte uttag från 1 till 2 i tv:n, Valde i tv menyn via fjärrkontrollen HDMI 2. Simsalla bimm och jag fick bild...  Stod någon sekund och bara tittade.. hmmm jag fixa det...??  och tänkte :  " Jag är inte bara mamma, jag är även tv:reparatör"
Tog bort "mute" med så hon fick ljud hehehehehe. Både hon och Lasse fick en genomgång om vad jag gjort. Hon fick stänga av tv:n ett par ggr och sätta på den med och byta kanel så hon lärde sig själv... Bästa sättet..... Hon fixade det. Phuuuuuu jag kunde åka hem i lugnan ro.... Innan jag åkte berätta hon att hon ska köpa sig en ny telefon med till lägenheten.... Nu ska hon faktiskt ringa med IP-telefoni, via datorn.... Det blev mkt billigare för henne... Iaf attta emot samtal, hon skulle inte ringa så mycket själv....Hahahahahaha Mmmmmmm tror inte du behöver en ny telefon för det sa jag. Det fungerar alldeles utmärkt med den du har haft i Landskrona....
-Va gör ?.. men det fungerar ju inte, jag har provat....
 - okej, Har du batteri i den då?
- Nä... dom är sönder, så jag behöver en ny telefon.. men jag kanske ska börja med att byta batteri?
- Ja gör du det till att börja med.........

Och vad händer nu ikväll då?? jag har egentid då de andra är på fotbollsträning. Mobilen ringer, det är mamma.. OMG!!! Halloj svara jag... Till svars borde man få ett " Hej det är jag hur är det" Men istället kom allt på en och samma gång : Hejtv:nfungerarinte´jaghar ingenbildingetljudalltärborta jagharintegjortnågotalltfungeradeimorse. Jagvillkastaalltiväggennu ärsåjävlatröttpåalltskitidag.Ingetgårsomdetska!!!!! Okeeeeeej... Jag andas... räknar till 10 och frågar
- Vilken kanal står tv:n på?
-scart
-men det ska den ju inte mamma, den ska ju stå på HDMI 2
-jaha hur får jag dit den där
-Tryck på sorce
-Va Svart?
-Nä S O R C E ( jag sa det låååångsamt och bokstaverade)
-Scart?
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ S o r c eeeeeeee
-Okej... Nu ser jag HDMI 2

Hon blädrar dit efter instruktioner....
-Jag har bild men inget ljud...
- Tryck bort "mute"
-Finns inget som heter så
-Jooo, eller den som ser ut som en megafon med ett streck över sig
- Jag ser inget, jag har solen rätt i ögonen..

Jag fortsätter att andas.......

-Nu försvann ALLT, nu är bilden borta igen, nu står det Inga kanaler hittades.. Där var ju bild precis???? vad har jag tryckt på???
-Jag vet inte, men tryck på sorce igen och bläddra ner till rätt kanal...
-Sorce, vad är det? Eller vad sa du....... svart? Här står bara massa andra saker
- *suck*


Vi börjar om från början igen helt enkelt... Men inget fungerar, hon blir frustrerad av att hon inte fixar det, jag blir irriterad inget av de jag säger fungerar samt jag vet hon inte lyssnar på allt jag säger.... Jag ber henne ringa barnbarnet Emma som ändå bor i Hbg, hon kanske kan komma upp och hjälpa. men nej, mamma ville inte störa henne då hon borde vara trött idag efter en Kina resa...  Vi lägger på istället...

Jag tycker synd om henne och känner samvetet komma krypande....jag vill ju hjälpa henne....  men jag kan ju inte sätta mig i bilen och åka dit för en fjärrkontrolls sak.... NÄ! In på google ( tack gode gud för google!!!!! ) Ringde upp mamma igen efter jag gogglat fram en bild på hennes fjärrkontroll... Så guida jag henne där... Och tillslut fick vi rätt på det... Hon fick bild & ljud.... Ljudet hördejag klart & tydligt då hon maxat volymknappen innan när hon inte fick fram något ljud :))
Jag förklarade att hon skulle lägga ifrån sig fjärrkontrollen som hon startar tv:n med, och bara använda sig av Tele 2´s box fjärrkontroll..... Nu hoppas jag att detta fungerar och att hon får se tv i lugn och ro...



3 kommentarer:

  1. OMG....
    Vilket tålamod du har, bra sagt det där med att bara använda EN kontroll. Hoppas nu att det håller :-)
    Heja dig! Jag fick ju bara igång datan ;-)
    Ps. Jag ringde inte supporten, det var gjort innan jag kom dit. ;-)
    Tur att du kunde fixa.
    Kram systeryster

    SvaraRadera
  2. Hahahaha,kan se det framför mig! Andas djupt, räkna till tio...
    Du är verkligen både teknisk och pedagogisk!

    SvaraRadera
  3. hahah lille mormor, bra jobb Linda! får nog ringa mormor och säga att det faktiskt är okej för henne att höra av sig till mig ;) haha

    SvaraRadera