torsdag 1 maj 2014

Paus, hosta och snart sommar

Det var varit mycket påhopp nu, om jag inte bara har mobilen fastklistrad i handen.... Igår fick jag höra att den numera är inopererad i handen på mig.. Sitter med den hela tiden. Jag är osocial, glömmer prata hemma, mm mm. Och ja, jag är säkerligen beroende av min mobil.... och tydligen är det många som reagerat på det nu.. Inte bara min familj, utan även alla/många andra..... Men jag älskar verkligen instagram. Jag tycker den appen är helt underbar... Och alla som har den lägger upp bilder, och delar med sig av livets ögonblick, roliga bilder, uttryck, häftiga bilder, humor, tänkvärda ord, citat mm mm. Men jag har kanske använt den lite väl mycket, delat med mig av lite väl många bilder, satt rekord.... Egentligen ska jag strunta i vad folk säger, och inte bry mig.. Men jag kan inte.. Jag vill inte vara en person som folk stör sig på.. Så jag väljer då att ta en paus istället.. Kör på med jobbets instagram,  , mån - fre, med enstaka bilder...


Lucas har dragit på sig en rejäl hosta! Den kom efter vi kom hem från Spanien.. Därnere vart han förkyld hela tiden.. Nu funderar vi å om att det kanske har med möglet i huset att göra... Att han fått någon form av allergi.... Där var ju svartmögel, och sånt kan ju vara giftigt... Han får hostmedecin 3 ggr/dag nu som vi hade hemma sen innan, Cocilana el vad den heter, men den hjälper inte så värst mycket.. Så i morgon är det jag som ringer vc kl 8:00. Måste nog kolla upp den..... Tycker lite(mycket) synd om honom...


Igår bjussa jag å tårta på jobbet.. Johnny Lundberg hade sett en bild på mitt instagram om en smarrig bit, och önskade den vilken dag som helst.. Och då det var Valborg igår, så tyckte jag att det var en bra ide´. Såklart blev den väldigt uppskattad av alla ( inga elever fick, bara personal )
Till eleverna körde jag "toast frukost" En nyhet i kiosken.. Tänkte göra det var fredag... Blev mycket uppskattat! All den possivitet man får, beröm av alla, glada elever mm mm, det stärker en så oooootroligt mycket. Man blir så jävla( ursäkta svordommen) positiv, och bara älskar sitt jobb ännu mer....
På måndag ska jag jobba mellan 12-18 istället. Ska inte vara å skolan, utan på idrottsplatsen, i karlslundshallen eller vad den heter.. Ett filmteam från Svt kommer, och ska filma våra 7or, samt idrottslärarna pelle & Kotten. De är dom som har någon form av tour nu med ett filmteam.. Jag vet tyvärr inte så mycket mer om det,, men ser fram emot måndag när jag får se och lära mig mer såklart. Jag ska hjälpa till med något, samt ligga som värsta papparatzi och fota järnet..Hehehehe... Så kommer allt sändas på tv till hösten :) Hur coolt är inte detta!?!?!?
 
Kolatårta
 
Det här behöver du :
1 burk sötad kondenserad mjölk ( finns bland bakprodukterna i din butik )
* eller köp den redan färdig kokta.
150 gram smör
300 gram digestivkex
1 liter färska bär
1 1/2 dubbeldaim
3 dl vispgrädde
Gör så här:
Kolakräm:
Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull. Häll på vatten så att det täcker och lite till. Låt småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, se till att vattnet täcker hela tiden. Fyll annars på efter hand. Viktigt att den hla tiden täcks av vatten, kan i annat (värsta) fall explodera.  Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt och öppna därefter burken. Den kondenserade mjölken har nu blivit till en kolakräm. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 8 bitar), med plastfolie. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen. Ställ i kylen 1 timme. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
Vid servering: Toppa med färska bär och resterande daimkross.
 
Inte många skoldagar kvar nu...Allt går i ett rasande tempo.. Maj är fylld med klämdagar etc.. Och våra elever slutar första veckan i juni... På onsdagen ska vi ha avslutningsmiddag med 9orna.. Jag och Rolle ska laga maten... Spännande Project som jag ser fram emot!!!! Kommer bli awsome! 4Lucas slutar nog veckan därpå, på onsdagen.. Och på torsdagen ska vi på en studentfest.. Händer mycket.. Sen jobbar nog både jag och Michael fram till midsommar.. Iaf Michael.. Jag slutar nog tidigare.... Helgen efter midsommar är det cup i Kalmar, hela helgen.... Och sen drar vi till Spanien... i 3v.. När vi kommer hem är det bara 2 v kvar tills jag börjar jobba igen, och plötsligt börjar skolorna och vi går mot hösten igen.. Galet vad snabbt tiden går, egentligen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar