onsdag 4 september 2013

Lördagsbak


Till helgen måååååste jag testa att baka dessa godingar :) Låter ju bara så fantastiskt gott.... Japp, nu längtar jag till lördag


Brownies med crisptopping
 
Det här behöver du :
200 gram choklad
100 gram smör
3 1/2 dl socker
4 ägg
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
ett par nävar mini marshmallows
Topping:
200 gram choklad
100 gram smör
7 dl rice crisp

Gör så här : Ställ ugnen på 175 grader.
Smält chokladen och smöret till kakan över ett vattenbad på svag värme.
När det har smält så kan du vända ner det i sockret och  låt svalna.  Knäck sedan äggen däri och blanda till en slät smet, och vänd sedan ner mjöl, salt, vaniljsocker.
Grädda kakan i en form med bakplåtspapper 20 * 30 cm  i mitten på ugnen i cirka 25- 30 minuter, ta ut fem minuter innan och strö över marshmallows:en. ( Jag klippte dem ytterligare lite mindre, tyckte det kändes lite för stora. Så varje marshmallows klippte jag på mitten )
Ställ sedan in i ugnen i gen i cirka 5 minuter. Så att marshmallows: en smälter något. Under tiden gör du toppingen:
Smält smör och choklad över vattenbad och vänd ner ricecrisp till du får en perfekt topping. Fördela ut toppingen över kakan och ställ sedan svalt, Jag tyckte det blev rejält med topping- så man behöver inte använda allt.
Skär i bitar när kakan har kallnat. 
Fantastiskt god och perfekt kalaskaka
 
 
Receptet hitta jag som vanligt på Jennys matblogg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar