måndag 9 september 2013

Hepp & ny middagsrätt

Ny vecka, nya tag. För att förbränna helgens utsvävningar, så tog jag stålhingsten till jobbet idag.. Blev ju ingen motion förra veckan pga förkylning.. Så inga ursäkter denna vecka, och än sålänge inget dåligt väder. Bara att ge sig själv en spark i röven! Tog ca 16 in. Helt ok. Jag vill ju inte komma in svettig och dann, så försöker inte cykla allt för fort.. Men de är svååååårt.... Hahaha. Man vill ju ändå slå personbästa varje gång.. Men idag blev de inget rekord iaf! Och ännu mindre på hemvägen.. Värsta motvinden.. Crazy.. Tog 21 min att trampa hemåt.. För dålligt! ;) 
 
 
 
 Bad familjen om lov att testa ny maträtt idag. Korvgryta med tex mex smak. Som vanligt gilla jag den, men fick tummen ner från övriga familjemedlemmar... Så nästa gång blir de klassisk korvstroganoff ;) 
 

Korvgryta med Tex-mex smak ,(räcker till ca 6 pers . 7pp/port)
 
Ca 500 g falukorv ( Lithells middagskorv 9%)
Smör
1 riven gullök
5 dl lätt creme fraiche, max 15%
1 dl passerade tomater ( alternativ blanda ut med lite ketchup )
Tacomix
Serveras med ris,sallad/grönsaker och majs

Gör så här:
Bryn korven lätt i rikligt med smör i en gryta.
Riv ner 1/2 – 1 gul lök och tillsätt creme fraichen, rör även ner  passerad tomat. Låt sjuda på svag värme ett par min
 Krydda med tacokrydda ( ca 1/2 påse – eller mer / mindre. )
Smaka er fram till hur stark mat ni tycker om.  Låt sjuda i 5- 10 minuter innan du serverar grytan.
 
 

 Resten av vår  middagsveckan  blev såhär :
Tis - Hemmagrillad kyckling, potatis & sås
Ons - omelett med bacon
Tors - Bandspagetti med köttfärssås
Fre - ugnsstekt fläskytterfile' pommes & bea
Lör - 40 x 2 fest
Sön - vad man pallar ...
 
Är så trött på att komma på vecko matsedlar nuförtiden. Blir typ alltid samma mat.... Hmmm, funderar starkt på att prova Ica`s matkasse.. ( jag vill!!! ska bara övertyga mina pågar hehehehe) typ 3 dagar i veckan, var tredje vecka eller en gång i månaden, om det går.. Får ner och snacka med butiken en dag helt enkelt. Men vad kul det skulle vara att få lite nytt på bordet hehehe
Min svägerska ska testa citygross kassen nu någon någon vecka i månaden.. Får ha ett utlåtande från henne med sen. Jag har iof bara hört positivt om citygrosskassarna
 

Sugen på en enklare vardag?

Med ICA Matkassen vill vi på ICA Nära Häljarpshallen förenkla din vardag. Du får en matkasse full av recept och råvaror till goda och varierade middagar för fyra personer. Välj tre- eller femdagars. Veckomenyerna är framtagna av ICAs kockar och dietister för att passa både barn och vuxna. Bara att hämta hos oss i butiken.
 
     

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar