torsdag 27 juni 2013

"Nyttig" sommartårta...?

Finns det... Nyttiga tårtor... ??
Men som den bakgalne/glade jag är, så hittade jag ett recept jag måste prova en dag i nästa vecka. Nästan för bra för att vara sant, på 12 bitar blir det 2 pp/port. Fast kanske lite till, för jag hittade inte päronpuré i checklistan när jag sökte...Så får kolla upp det. Man kan säkert ta egna päron och mosa med, då "kostar" det ju inget.. Eller ta lättsockrad äppelmos. Hittade inte heller kokosmjöl, så jag utgick från vanliga kokosflingor, som man säkert kan mixa/mortla till ett mjöl.
 
 
 
Världens godaste och nyttigaste sommartårta
12 bitar 2 pp/port
 
Botten:
3 hela ägg
3 äggvitor
1/2 tsk vaniljsocker
2 msk stevia strö
3 dl havregryn malt till ett mjöl, blev 105 g mjöl
3 msk kokosmjöl
9 msk lättmjölk
130 g päronpuré (190g barnmatsburk som du kan köpa i vanliga butiker), äppelmos går också bra
3 tsk bakpulver


Fyllning:
150 g minikeso
1/2 tsk vaniljsocker
2-3 tsk stevia strö
1 banan
150 g frysta jordgubbar (eller färska)
 
"Grädde":
2 äggvitor, hårt vispade
150 g lättkesella
resten av päronpurén i burken
1 krm vaniljsocker
2-3 tsk stevia strö (efter smak)
 
1. Sätt ugnen på 180 C.
2. Vispa ägg, äggvita, vaniljpulver och stevia strö fluffigt med en elvisp, ca 1 minut.
3. Blanda de torra ingredienserna för sig i en skål och häll sedan i dem i äggblandningen. Vispa väl.
4. Smörj en form med löstagbara kanter med valfritt fett (jag använde kokosolja) och "bröa" formen med lite kokosmjöl. Häll smeten i formen och grädda i ca 35-40 minuter. Ta ut och låt svalna. Skär sedan försiktigt botten i två delar.
5. Blanda minikeso, stevia strö och vaniljpulver och mixa med stavmixer tills du får en slät kräm. Bred ut krämen jämnt över botten
6. Mosa bananen med en gaffel och bred ut den över vaniljkrämen.
7. Värm jordgubbarna i micron och mosa dem med en gaffel. Låt svalna lite. Bred ut dem över bananen.
8. Lägg på locket på tårtan.
9. Vispa äggvitorna hårt. Blanda kesella, vaniljpulver, päronpuré och stevia strö. Vänd försiktigt ner kesellablandningen i äggvitorna, blanda inte för hårt så att luften försvinner ur äggvitorna. Bred ut "grädden" över tårtan och garnera med hallon och flagad mandel.
 


 
( Stod även : gräddade smeten i en normalstor form med löstagbara kanter. Den blev lagom hög att skära på mitten men vill du ha en högre tårta (två lager) skulle jag ta en mindre form och grädda lite längre i ugnen. Väldigt proteinrik, innehåller mycket fiber, långsamma kolhydrater och är fettsnål. )
 
Ja, nästan för bra för att vara sant... Så japp, jag kommer testa den :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar