onsdag 11 april 2012

Mardrömmar...... Varför finns dom ?

Det är inte Lucas som har mardrömmar nu... nej, det är jag. Har typ haft det sen jag kom hem från sjukan... Alltså i snart 3 v.... Det är så fruktansvärt jobbigt... Jag blir störd i min nattsömn för jag vaknar ju alltid av dom. Oftast drömmer jag saker som handlat om mig själv... Att jag blir skadad, kan vara bortrövad, kidnappad, dödad, skjuten, drunknar... Ja, allt.....
Idag var jag tvungen att googla lite om det.. och kom då fram till bla detta :

Varför drömmer vi mardrömmar? De allra flesta har någon gång haft en mardröm eller ångestladdad och obehaglig dröm indränkt i sorg, oro, skuldkänslor eller ångest. För många är mardrömmar ett återkommande tema i deras drömmar. Faktum är att över 50 % rapporterar att de har mardrömmar tämligen ofta, och kvinnor har ofta mardrömmar än män.

Faktorer som ligger bakom mardrömmar

  • Vissa sjukdomar, som feber, eller mediciner kan trigga en mardröm.
  • Traumatiska händelser som skada, dödsfall i familjen, att bli utsatt för våldsbrott etc. är också en vanlig bakomliggande orsak.
  • Oro och farhågor eller stress är vanliga orsaker till mardrömmar.
  • Sigmund Freud hävdade att vi drömmer om de saker vårt undermedvetna fruktar eller åtrår, därför kan mardrömmarna och ångestdrömmar vara det undermedvetna som bubblar.
  • Vätskebrist kan också få igång mardrömmar, eller obehagliga drömmar på samma sätt som en uttorkad människa lider av obehagliga hallucinationer. Alkohol kan också orsaka mardrömmar, förmodligen för att det leder till just vätskebrist

Hur botar man mardrömmar?

Det första steget är alltid att finna den underliggande orsaken till mardrömmarna. Har du börjat med en ny medicin, har det hänt något livsomvälvande i ditt liv som ett nytt jobb eller en flytt, är du stressad eller orolig för någonting som ligger i framtiden? Ofta räcker det att man identifierar källan till mardrömmarna för att de ska försvinna. I mer extrema fall finns det hjälp att få, som till exempel kognitiv terapi

Natten till idag, drömde jag att min pappa blev ihjälskjuten mitt framför mina ögon....  Det är så otäckt när det är så verkligt....
Jag står i kö för att få komma till och prata med ngn om detta, då detta inte känns okej......

1 kommentar:

  1. Ja det kan vara jobbigt... För ca tre/fyra veckor sedan togs det upp i nyhetsmorgon där de hade en expert som berättade. Se om du kan hitta det inslaget på tv4play.nyhetsmorgon....
    Lycka till systeryster. Kram

    SvaraRadera