tisdag 7 februari 2012

Torres...... Slagsmål eller påkörd....

Då var det Torres tur att må dåligt..... Natten mot igår har det hänt en olycka iaf.. Igår när jag vakna, så var inte Torres alls på humör. Han låg ihopakurad på mattan och såg halvskum ut. När jag tog upp honom för att gosa lite, skrek & väste han ganska så mkt.. Okeeeej, Okeeej, tatt lugnt tänkte jag... Jag såg sen när han förflyttade sig till en stol, att svansen hängde rakt ner och rörde sig inte... Okeeeeej. Svansförlamning var min första tanke, då en av våra hundar råkat ut för det....
Googlade lite om det, och det verkar som om han varit i slagsmål, alt blivit på körd...  Han bara sov igår, och i morse så åt han lite iaf, sen satt han och mjaua ( vrååååål mjaua ) och ville gå ut. Det fick han inte. Han får vara inne idag med iaf. Svansen hade rest sig lite lite i morse... Så jag ser det som ett tecken på att det går på rätt håll.... Där stod med att om de fått en smäll alt blivit bitna i svansroten, så kunde där bli en böld, som en veterinär fick undersöka, såvida den inte sprack av sig själv.. uuhäääääää......

Såhär såg ett svar ut från en veterinärssida... :

Ja, det låter onekligen som att något har hänt med svansen. De vanligaste sakerna som sker som ger de symtom du beskriver är dels slagsmål med följande bölder i svansrotsområdet, dels problem med analsäckarna, dels att katten kommit i kläm/trillat ned eller blivit påkörd och fått en skada i bäcken eller svansregion.
Din katt har under alla omständigheter ont och behöver undersökas av en veterinär så snart som möjligt. Se till att katten äter, dricker, kissar och bajsar fram tills veterinärbesöket och försök gärna känna igenom bakkroppen för eventuella sår eller svullnader.

Jag hoppas att han mår mkt bättre ikväll när jag kommer hem...... Han är inte försäkrad vår lilla katt... Så det blir inga röntgenplåtar eller ngn op enl min man.. Max ett par hundralappar får det kosta,  om vi ens ska undersöka honom.... ..

1 kommentar: