måndag 20 maj 2013

Veckomatsedel och om Lucas fick bestämma...

Hade Lucas fått bestämma, skulle vi ätit pannkakor 7 dagar i veckan. Det är verkligen hans favoritmat. När jag tittade på min veckomatsedel nu på morgonen, så var allt som var planerat överstryck! och ersatt med pannkakor..... Hahaha, No way hosay. Idag blir det pasta med krämig baconsås , i morgon sesampanerad kycklingfilé med ugnsrostad potatis, onsdag, pasta med köttfärssås och torsdag en fläskfilélåda med ris.

Denna variant på baconsås kan man mixtra med ingredienserna hur man vill. Orginalreceptet är naturligtvis med så hög fetthalt så möjligt, med andra ord, riktig vispgrädde, 34% creme fraich osv. Men bara för man hittar ett gott recept med helt förmånga points, betyder inte det att man "inte kan äta det" För det är bara att byta ut produkterna mot bättre alternativ. Jag har provat byta ut mot lite olika varianter av fetthalt, och jag gillar alla. Men just denna variant funkar bäst i min familj

 Krämig baconsås 10 pp/pers ( pasta inte medräknat)

Detta behövs till ca 5 pers

Pasta ( valfri )

1 finhackad gullök
200g  stekt bacon ( jag kör Icas, färdigstrimlat)
2 1/2 dl Lätt creme fraiche ( kan säkert bytas ut mot 8%)
2 1/2 dl Kaffegrädde ( alt milda minimat 4%, som funkar precis lika bra )
10 små cooktail tomater
1 tsk sambal oelek
Några varv med nymalen peppar
Gör så här :
Koka pastan enligt anvisningarna. Strimla baconet och bryn det tillsammans med löken ( behöver inget fett att steka i, det fixar baconet) .
Rör ner grädden , creme fraiche, och sambal oelek. Smaka ab med peppar.
Låt det sjuda upp och puttra 5 minuter inna du rör ner tomaterna.
Vill du ha mjuka tomater låt det sjuda en stund, annars så servera så fort grytan är genomvarm.
Servera med pasta och en riktigt god sallad/wookade grönsaker

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar