söndag 6 oktober 2013

Total slappehelg = inga måsten el någon fotboll

Vilken lugn helg.. Ingen fotbollsmatch, inga måsten.. När hände de sist??
Vi har slappat & njutit, umgåtts med familjen i all enkelhet!

I fredags sov Marcus över hos oss. Märks väl att de är ett hårt liv i skolan för dom små grabbarna.. 21:30 gick de självmant och borsta tänderna, och 21:40 sov dom....! Gött! Själv låg ja ynklig i soffan och tyckte jättesynd om mig själv.. Blev akut förkyld på jobbet.. Tog världsrekord på antal nysningar /min.. (igen...) Michael suckade var gång jag sa de var synd om mig.. Men han vet verkligen inte hur de är att vara "riktigt förkyld"... Hehehehe
Mitt självprotrett i fredags
Igår vaknade vid 9 snåret, (snuvan ganska borta, men kände mig febrig..) gick in och tömde blåsan och hoppade upp på vågen.. Jag sköt den samt knäckte den igen på mitten när den visade +1.8 kg sen förra helgen.. Gatt dammet.. WTF!
 
 När jag gått lite banans på mig själv, läxat upp mig rejält hörde jag Mackan vaknat till liv. Placera honom vid tv:n med täcke, kudde & Austin & Ally  så han kunde morgna sig lite på tu man hand ;)
 
Morgon tv. Löv it!!!!
 
Väckte Lucas 9:40 när de var frulletajm: varma bullar med Nutella. Dock höll jag mig till kaffe,  operation svällt hade just inletts hehe.. 
Kusinmysfrulle

11:30 kom Therese över på brunch, och o p svällt lades åter på hatthyllan. De blev en go brunch med frallor, plättar, smoothie, kaffe, te, massa pålägg.
 
Vår lilla brunch... Saknades bara äggröra & bacon samt lite köttbullar.. Glömde de helt...
 
Vi satt runt köksbordet i evigheter och babbla om allt & inget, drack massa kaffe. Underbart! Pojkarna ville baka negerbullar , och naturligtvis fick dom det!
 
Lucas i full koncentration, medans Marcus leker kakaomonster

Mmmmmm, alltid gott!!!

När de gått hem senare på em blev de soffläge för oss ett par timmar med serien 24. Kvällsmaten blev en enkel ryggbiff, pommes & beasås samt smörstekta sparrisar (ja, de var min "syndardag", så då äter jag va jag vill, finns inga begränsningar hihihi) 
 

Idag har sovit länge, haft en lugn fm, för att senare åka på nästa brunch hos bästa systerdotter Sanna & hennes Emil i hbg. Hon fyller snart 23, och Emil har precis fyllt 25. Nästan bådas familjer var samlade. De bjöds på frallor, ägg, kavring, pannkakor, kaffe, gott pålägg, smoothie, ja allt!

Och för ovanlighetens skull, missa jag fota INNAN vi började käka... Så de fick bli leftovers hihihi
Men efter en lånad bild av Sanna, så såg det ut såhär innan alla började hugga in på allt gott :)

En mkt lyckad & trevlig brunch med härliga familjemedlemmar. Tack finaste Sanna och Emil!!

En del av gänget/ligan ( iaf från "min" sida av släkten hihi )

Och Lucas hamnade i himmelriket.. Emil har ett spelrum och såklart Fifa 14. Jag fick slita Lucas från fåtöljen när vi skulle hem.. Han var liksom fastjuten där.. Samt han gillar verkligen att hänga med kusinerna <3

Fastlimmad påg...

Ikväll blidde de en gryta av fläskytterfile med ris till middag. Kändes som jag glömt något när vi satt och åt.. Men kunde inte komma på var de var.. Inte förrän jag diskade upp efteråt.. Då kom jag på jag hade 1 pkt bacon i mikron som jag missat ha i..hahaha..  Aja, får bli nästa gång helt enkelt....
 
Fläskfilegryta ( 6 pers/7pp)
 

 1 putsad fläskfile
salt och peppar
smör till stekning
50 g champinjoner/kantareller
 2½ dl lätt creme fraiche, 15%
2 dl minimat, max 4%
 1 dl vatten
 150 gram philadelphiaost
1-2 msk kalvfond
1 msk kinesisk soya
( ev 1 pkt bacon, klippt i bitar)
 salt & peppar
 
Skär fläskfilen i centimetertjocka bitar. Bryn dem klara i en stekpanna tillsammans med svampen tills de är gyllenebruna, salta och peppra under tiden, häll i vattnet och låt sjuda upp. Rör sen ner creme fraiche, grädden, philadelphiaost, fond, kinesisk soya och låt sjuda upp igen. Smaka av med salt och peppar , och ev lite mer soya.
Tycker ni att det är gott med bacon, så bryn det och strössla över tallriken innan den serveras!
 
Serveras med ris, alt pasta, och en god sallad

Nu blir de 2 dagars jobb, sen semester resten av veckan (Spanien närmar sig, woop wooop)  Ska träffa min bästaste vän Helen med bebis i morgon efter jobb och mysa (vi har inte sets sen i slutet av maj.. Crazy, kommer babbla itu varandra).
Och på tis em ska jag relaxa/lyxa till det med en Hot stone massage hos bästa Elinore på Face & Body





 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar