torsdag 17 oktober 2013

Bakdag & i målartagen

Idag var det fruktansvärt trist väder..... Grått, regnigt, och bläääääääää. Så varför inte baka då? Har frysen full av bullar ( tänkte ge bort en del till mamma nästa vecka när vi ska hjälpa henne och flytta) Så valet idag blev småkakor. Kolasnittar och havrekakor... vet inte vad jag gör för fel med kolasnittarna.. Mina blir aldrig "sega & frasiga" som jag vill ha dom, De blir  sega och trista.. Grrr, morr....


 
Kolasnittar
 
100 g smör 
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Så här gör du
Låt smöret bli mjukt i mikron. Blanda med socker, vaniljsocker, sirap, vetemjöl och bakpulver.
Halvera degen. Forma till 2 rullar. Lägg dem på bakpappers klädd plåt och platta ut dem.
Grädda i 175°C i 10-12 minuter. Ta ut plåten och skär kakorna diagonalt.
( Hela satsen = 48 pp, 20 snittar = 2pp/st )
 
"Home made in a kruka"  ( Man tager vad man haver hehehe )


 
I senaste Buffé tidningen, hittade jag ett recept på Knäckiga müslikakor. Såklart var jag tvungen att prova..
 
Hade dock ingen müsli hemma, så det fick bli havregryn & råggryn, 1 dl vardera. Sen slängde jag även ner 1 msk solrosfrön och 1 msk krossat linfrö. Blev mycket mumsiga.
Enl receptet skulle där bli 30 st.. Jag gjorde dom väldigt små, och fick ändå bara ut 21 st. Så att få 30, bör man nog införskaffa sig ett förstoringsglas eller något... På mina 21, blev en kaka 2 pp...
 
Knäckiga Müslikakor
100g smör
2 dl müsli eller havregryn
1½ dl socker
2 msk sirap
1 tsk bakpulver
 
Smält smöret i en kastrull. Blanda sedan i resterande ingredienser och rör runt. Forma till bollar, ca 30(!??) st, och platta till på bakpappers klädda plåtar. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min i 175g eller tills kakorna är gyllenbruna.
 
Det har dock försvunnit en del kakor här...
 
Efter jag bakat lite och bakpulvret tog slut, så hade jag lite tid kvar innan jag skulle till kuratorn. Så jag plocka in färgburken och målade om min brudkista. Från brun till vit.. 3 strykningar.. I morgon eller en annan dag, ska jag måla järnet svart.. Jag kladda en del, och maskerar a l d r i g ...
 
 
Vet inte riktigt vart jag ska placera den just nu.. Känner vi är lite övermöblerade... Men tanken är att den ska bli ett soffbord när jag köpt ny soffa.. Eller kanske den hamnar i sovrummet..
Ah, de löser sig....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar