måndag 12 november 2012

Scones kontra (vv) tekaka

I går på fars dag, gjorde vi scones till Michael , så han fick en liten god frukost innan träningen. Och för en gångs skull lyckades jag med dom.... Dom var ätbara med en gång.... Kul.

Men då det blev stressigt med allt och de hade tid att passa till fotbollsträning, så åt jag när de dratt. Jag tog 1/4 av en kaka, då det luktade såååå gott, lite smör och ost på + lite fil. Under tiden jag åt, kollade jag upp pointsen i dom... Oh maj gadd... 1/4 var 5 points, alltså en hel kaka 20 points!!!! Jävla vetemjöl...... Frukosten slutade på 9 points, och det är på tok för mkt. Nooooo, inte värt det, inte en söndag iaf... De får bli lördagsfrukost hädanefter.

Hittade dock ett nytt recept av Te-kakor precis, på en vv sida på fejjan. 5 points/bulle. Får testa det någon dag, när det suger till i  baktarmen..
Scones kommer jag absolut äta igen, men en vv tekaka är definitivt ett bättre val!

Hembakade tekakor. 5 pp

5 dl mellanmjölk
2 ,5 dl havregryn
100 g margarin flytande
0,5 dl socker el sirap
0,5 tsk salt
1 pkt jäst
10 dl vetemjöl

Håll mjölken över havregrynen, låt stå 1timme.
Smula mer jäst, häll övriga ingredienser. Blanda till en deg.
Låt jäsa 30 min. Knåda degen. Smidig på mjölat bakbord. Forma 20 små bullar och kavlatt till platta tekakor. Nagga med en gaffel. Låt jäsa igen 20 - 30 min. Grädda i 225 grader 10 -15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar