söndag 18 november 2012

Födelsedag, myslördag och baksöndag

I fredags fyllde bästa syster år <3. Dock firade hon födelsedagen i Torrevieja i Spanien den lyllosen. Men det är hon värld. Skönt med semester


Igår efter viktväktarna fick jag ett kärt besök av min äldsta systerdotter Emma. ( veckan innan fick jag en halvdag med den yngsta, Sanna. )
Vi satt i soffan en lång stund och bara prata, drack kaffe, åt smågodis och gräddbullar. Att så lite som ett besök, kan göra så mycket för själen.. Alltid jättemysigt när vi ses, att bara vara, slappa, prata "gossip" mm. Trots vi bor och har varandra nära, tar det ibland långt mellan gångerna innan vi ses. De är duktiga på att komma hit, jag är sämre på att besöka dom.... Men det får väl bli ändring på de med.. :)) Hursomhelst så är det mysigt att ses iaf. :)

Idag är det tomt på bröd i frysen, så det får bli en tekaksbaksdag idag. Luktar förbaskat gott när de är färdiggräddade. Skulle lätt kunna sluka 2-3 st med smör och ost på... Men nooooo, icke sa nicke. Jag får göra en soppa till lunch helt enkelt.. Kanske tacosoppa....
Vill även prova på att baka lite nya bullar som jag fick topps om igår på vv. Bla Linfröbullar :

30 st, 3 points /bulle

50g jäst
4dl vatten
250g kvarg 1 %
4 msk margarin ( flytande )
2 tsk salt
2 msk socker
1½ dl linfrön
8 dl vetemjöl special fullkorn
3 dl grahamsmjöl

Smula jästen i en skål och rör ut vattnet. Rör i kvarg, margarin, salt och socker.
Blanda i linfrö och mjöl till en smidig deg. Låt jäsa i 40 min. Häll ut degen och knåda den lätt. Dela degen i 30 bitar och rulla till bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 min. Grädda dem sedan mitt i ugnen på 225g i ca 20 min. Ta ut och låt svalna under bakduk.


2 kommentarer:

  1. Tak så hjärtligt för igår. Det var supermysigt! <3

    SvaraRadera
  2. Syster yster!!!
    Tack för omtanken =) Hoppas allt är bra och att du inte svimmade i Ullareda idag ;-)
    Kramis

    SvaraRadera