fredag 23 november 2012

Kalkon middag

Ikväll vankas det kalkon middag för våra syskon och syskonbarn m respektive. En tradition som startades förra året. I år blir vi 11 st,  fattas 6½ pers för att bli kompletta (den ½ :a är min systersons dotter på 7 månader)  men svårt att hitta en dag som passar alla...
Som vanligt är man ute i sista sekunden med att handla. Jag tog de 2 minsta jag hittade, och de var ändå på 4.3 kg var.. (vi kommer alltså ha 8.6 kg kalkon.. OMG! )
En fågel gjordes i går kväll, för slippa mega-jätte-stress-arne  idag. Jag googlade innertempen som skulle vara 75C i lårbenet, Hmm, det stämde inte med verkligheten, om man nu med skulle räkna 30min/kg. Blev typ 100 grader..  Hoppas nu den inte blev för torr.. 
Idag ska de skalas potatis, koka brysselkål, fixa en go sås, duka mm. Vi har ett par timmar på oss. Allt för att slippa stress....

Tänkte ta lite glögg som fördrink. Igår fixade vi med lite tilltugg. Det blev pepparkakstryffel samt pepparkaks grissini med ädelostsdipp. Inte så snygga, men skit samma, vad är en bal på slottet :) 

Pepparkaks grissini..
Kalkon nr 1 ( kanske torrbollen ? )
Pepparkakstryffel

2 kommentarer:

  1. Tack så hjärtligt för igår syster yster!
    Supergott och jättetrevligt i vanlig ordning hemma hos er!!!
    Massa kramar!

    SvaraRadera
  2. Låter som det blev en toppen kalkon-middag :) Nyfiken på peppaksgrisining och dippan - kommer det nåt recept kanske?

    SvaraRadera