torsdag 29 november 2012

Provbak utan smakprov

När jag ser ett recept på ngn enkel kaka, så känner jag ett tvång att JAG MÅSTE PROVA!!! Vill få bort de där tvånget... Och idag hände det igen... Enkla havreflarn med fyllning... WHYYY!!!!!

Jaja, Lucas och hans kompis fick en go fika idag. Och då kompisen var kakexpert ( enl honom själv...) fick dom högsta betyg... Phuuuuuuu, skönt. Och faktiskt har jag inte tatt en ända smakbit!! Klapp på axlen!!

Klassiska havreflarn med Nöt-Crèmesfyllning

Ingredienser (ca 24 st):
75 gram smör
1 dl strösocker
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1,5 msk mjölk
1,5 msk ljus sirap
 0,25 tsk bakpulver
 0,25 tsk malen ingefära
175 gram Nöt-Crème (1 ask)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda socker, havregryn, vetemjöl, mjölk, sirap, ingefära och bakpulver i en bunke till en jämn smet. Smält smöret och tillsätt det till smeten. Blanda väl. Gör smetklickar med jämna mellanrum (de flyter ut lite) på en plåt med bakplåtspapper. Det blir ca 2-3 plåtar.

Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter eller tills de blivit gyllengula. Låt svalna. Bred sedan härlig Nöt-Crème på hälften av kakorna och lägg ihop två och två!

(Jag fick ihop 18 klickar, så det blev 9 dubbelkakor, och på hälften tog jag nötkräm och på hälften bredde jag på nutella. Funka lika bra)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar