fredag 19 april 2013

Spöken och lite bak

Idag har en kall känsla ilat runt i kroppen flera ggr... Jag har sett "skuggor" gå förbi tv:n ett flertal gånger... Måste ju vara spöken.. Eller heter de andar kanske? Samtidigt som jag är liiiiivrädd, är detändå en spännande och häftig känsla i kroppen... Vem är här ?? Jo pappa hoppas jag, men det kan ju vara fler.... Ja, jag är säkert hur löjlig som helst, men jag tror på sånt, att det finns spöke eller andrar eller vad de nu heter ....
 
 
Kände jag behövde lite terapi idag. Så jag ställde mig och bakade en kaka. Såg ett recept på instagram via Leila bakar. Och ett tu tre, så stod en kaka i ugnen.
 
 
 
 
 
 Tur att man kan skapa recept på viktväktarnas hemsida... Jag ville såklart kolla upp om det var värt att ta en bit idag eller inte... Och jag höll mig till en ½ bit faktiskt.  1 bit var hela 8 points!!!! Så nä, det var det inte värt att trycka i sig. Men i morgon kommer jag nog äta 2 st, minst! Hade detta varit för 1 år sedan, när jag inte hade någon koll. Ja, då hade säkerligen 3 bitar åkt ner idag, samt massa smet.... Men idag var det lite svårt att motså smeten, så ja, jag är ärlig, jag smakade faktiskt lite... Går ju inte vara strikt 24/7 inte....
     


 
Choklad och kokosrutor  
  • 175 g mjukt smör
  • 3 dl strösocker
  • 1 ½ dl kakao av god kvalitet
  • ½ dl ljus sirap
  • 1 nypa salt
  • 3 ekologiska ägg
  • 1 ½ dl vetemjöl
  • Toscasmet

    75 g smör
    • 1 ½ dl ljus sirap
    • ¾ dl matlagningsgrädde
    • 3 dl strösocker
    • 200 g kokosflingor

    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.
    3. Rör ner kakao, sirap och salt.
    4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
    5. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.
    6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Prova med en sticka, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna

    Toscasmet

    1. Smält smör, sirap, matlagningsgrädde och strösocker till i en kastrull och koka samman 5 minuter. Tillsätt kokosflingor och låt koka upp.
    2. Häll toscan över kakan och grädda ytterligare 10 minuter

    1 kommentar:

    1. Ojojojoj, så många points.... Tur man har sin veckobonus att nalla på ibland, för den såg riktig smarrig ut.

      SvaraRadera