måndag 8 april 2013

presenter, kalas, fotboll, sömn, och viktuppgång...

I fredags gav vi vår blivande 10 åring hans present. Vi kunde inte bärga oss tills i morgon, sen är de ju lite roligare att få presenter på helgen :) Vi tänkte ge honom pengar då han inte önskade sig ngt speciellt ( förutom en ny mobiltelefon, som vi sagt blankt NEJ till heheheh ) Michael fick köpa en genom jobbet i sista sekund i fredags innan han slutade. Underbart. Så det blev en Sony Ericsson något tjofräs.. Jag kan inte de där alls. Men den påminner om Samsung Galaxy S2. Han blev själaglad. Underbart att se.
Så i morgon när han fyller år på riktigt, ska han få bestämma dagen, som present. Han vill ha en " äggamacka" till frukost, efter skolan vill han bowla, och på kvällen får han bestämma maten. De lutar åt foundy eller äta inne på Basilika.
I lördags em hade vi vi lite kalas för honom. Innan dess var jag på Viktväktarna. Första vägningen på jämnviktsprogrammet. Gick inte så bra. Hade gått upp 0.1 kg förmycket. Fick max gå upp 0.5, och jag hade såklart 0.6 kg. Jaja kan man ju tänka, ingen fara på taket. Men jo, det är så in i h-vetes psykiskt jobbigt. Men bearbetar mig själv var dag, att jag inte ska ta det på fel sätt. Jag kommer ju gå ner de där pyttelilla nästa lördag!
Lucas hade beställt flygande Jacop till mat och en marängtårta till efterrätt.. Jag fota inte en ändaste bild... Hrmpf... Glömde totalt bort det. Hittade ett recept på Leilas sida, på maräng tårtan,, som jag gjorde om lite själv. Blev supergott, och alla var mätta och belåtna. Em och kvällen blev toppen med alla presenter han fick. Bla, böcker, en ny fotboll, en discokula, fresbeegolf, pengar, mobilfodral, drake, flygplan mm.  En nöjd Lucas somnade ovaggad :) 
 
 
 
 

 

 1 tårta ( jag gjorde 1½)

7 äggvitor
5 dl strösocker
1 nypa salt
100 g mörk choklad 70 % ( jag tog marabou mjölkchoklad+ liiite mörk)
50 g mandelspån
3 dl vispgrädde ( jag tog, Milda 26%)
1 ask färska blåbär (
1 ask färska hallon
1/2 ask jordgubbar
1 näve bigaråer
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke.
Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten). Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.
Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat.
 
Rosta mandelspånet i en torr kastrull eller stekpanna.
Smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den försiktigt så att marängen blir randig.
Klicka ut marängen till en slarvig tjock tårtbotten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 1 timme, marängen ska vara lite seg i mitten. Låt svalna helt.
 
 
Igår söndag hade Lucas träningsmatch mot Teckomatorp på hemmaplan. Kallt som faaaaaaaan att stå och titta. Det är ett förbannat blåshål på vår konstgräsplan. Våren är på G, trots den brottas lite med snön, men kan de sluta blåsa och vara kallt!!!!! Dubbla plagg räckte inte, och inte ens kaffet värmde. Katastrof. De som värmde lite var att killarna vann matchen :)) På em parkerade jag mig i soffan, under duntäcket, med en bok. Tog inte många minuter innan Zzzzzzzzzzzzzz. Vakna strax efter 17 av att Michael sitter och galer : Linda, Linda, Linda, vakna, Linda vakna, Vakna Linda.. Öööööh, när jag såg kl, viste jag inte vart röven var, om det var en vardag eller helg, om hon var 17 eller 05:00.. Tot förvirrad och sååååååå trött. Men, han åkte och shoppa middag, och jag masade mig upp... 1h senare åt vi och ny energi infann sig i kroppen, tack och lov. Eller inte... för jag var så trött igen vid 23 tiden, men hade inte ro att somna. Vände och vred på mig, satte in öronproppar, jag svettades, jag frös. Men tillslut slocknade jag. Vaknade som vanligt till och från, från kl 03:00 och framåt. När Lurres kl ringe 06:30 stegade jag upp och satte på en kanna kaffe. Lätt livets dryck!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar