lördag 13 april 2013

Akut baksugen!

Idag efter viktväktarna och frukosten, kröp ett bakrus över mig... Fick ett akut behov av att baka. Bara att sätta igång med min terapi ( ja, baka är min terapi, då är jag i en annan värld) Det blev en vit kladdkaka samt ett par Choklad och jordnötskakor . Mmmmm idag är de lördag, och då ska jag "svulla", till en viss gräns iaf hehehehehehe
 
Vit kladdkaka :

Digestivbotten:
100 gram smält smör
14-15 krossade digestivkex
Vit kladdkaka
100 gram Smör
200 gram vit blockchoklad
2 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 kryddmått salt
3 ägg
3 msk sirap
Ströbröd och smör till formen
 
 
Gör så här :
Ställ ugnen på 175 grader,
Smält smöret och rör i hop med de krossade digestivkexen. Bred ut i en smord rund ugnssäker form (ca 22-25 cm diameter) Ställ svalt medan du rör ihop kladdkakan.
Blanda de torra ingredienserna, medan du smälter blockchokladen i en annan skål över ett vattenbad, rör i smöret som du också smält bland chokladen och sedan även äggen och sirap.Denna blandningen rör du sedan ner bland de torra ingredienserna. Sedan häller du upp smeten över den kylskåpskalla digestivbotten.Ställ in i ugnen i ca 15-20 minuter. Kladdkakan ska stå kallt minst 1 timme innan servering
 
 Serveras, med vispad grädde.
 
Receptet hittade jag från Jennys matblogg
 
 
Choklad och jordnötskaka (30-35 cookies)
 
3,5dl havregryn
2msk majsstärkelse
0,5tsk bakpulver
0,5tsk bikarbonat
125g smör, rumstempererat
2dl strösocker
0,5dl jordnötssmör
1ägg
2dl salta jordnötter
2,5dl chocolate chips (eller 200g hackad mörk choklad)
 
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda havregryn, majsstärkelse, bakpulver och bikarbonat i en bunke.
3. Vispa samman smör, strösocker och jordnötssmör.
4. Tillsätt ägget. Vispa vitt och fluffigt så att sockerkristallerna hinner ''smälta''. Några minuter räcker.
5. Häll i de torra ingredienserna och blanda om, när kakdegen nästan gått ihop, tillsätt då jordnötter och choklad. Blanda väl.
6. Fördela ca 1 msk per kaka på en plåt klädd med bakplåtspapper.
7. Grädda dina kakor i ca 12-15 min. Servera med ett glas mjölk.
 
Och detta receptet hittade jag på www.recept.nu och Christina Gyllner ( hon som van Hela Sverige bakar)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar