tisdag 16 juli 2013

Girlsnight

Igår var de min tur att ha tjejkväll med Maria & Eleonore.
Körde lite ostbricka & paj. Alltid gott.
Vi började så klart med en Mojito i paviljongen :)
Sen blev det mat, vin, cigg, kaffe och efterrätt, massa skratt och djupa samtal i uterummet.
En helt underbar välbehövlig kväll heltenkelt  <3
 
Mojiton

Dukat bord med massa gott
Pajen hittade jag på vv´s hemsida. likaså efterrätten. Har aldrig gjort någon paj därifrån, men den var faktiskt god, och fick ett bra betyg.
 
Paj med Santorinifyllning
 
 
 
2 dl Vetemjöl   
 
1/2 dl Grahamsmjöl   
 
1 1/4 dl Kvarg lätt 1%   
 
50 g Margarin flytande 80%   
 
2 msk Vatten   
 
12 st Cocktailtomater   
 
100 g Salladsost (feta) max 10%   
 
2 dl Bladspenat   
 
1 bit(ar) Purjolök   
 
5 klyfta(or) Vitlök   
 
2 st Ägg   
 
2 dl Lättmjölk 0,5%   
 
1 tsk Salt   
 
1 krm Peppar   
 
10 stor(t)/stora Oliver i saltlag   
 

Pajdeg:
 Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, kvarg, margarin, vatten och en nypa salt. Låt degen vila i kylskåp, minst en halvtimme
Klä en pajform (24 cm i diameter) och förgrädda skalet ca 7 minuter i 200 grader.
Fyllning:
Dela tomater, bryt ut vitlöksklyftorna (men behåll skalet på) salta, peppra och lägg på en behandlad plåt.
Värm i ugn ca 30 minuter, tag sedan av skalet på vitlöksklyftorna.
Sänk därefter värmen till 175 grader.
Skiva under tiden purjolök, dela bladspenat och fetaost i mindre bitar.
Lägg samtliga ingredienser i pajskalet. Dela eventuellt vitlöksklyftorna i mindre bitar.
Vispa ägg och mjölk lätt, krydda med salt och peppar. Häll stanningen över pajen. Gräddas ca 40 minuter tills pajen fått fin färg.
 
ProPoints värde:10
Portioner:  4
Förberedelsetid: 30 min
Tillagningstid: 40 min
 
Denna paj gör succé på vilken tillställning den än presenteras. Fyllningen utgörs av en oslagbar kombination av tomater, oliver och fetaost.
 
 
Min egen specialare
Efterrätten får vi kalla Lindas specialare, då jag mixtra om den lite grann... Den heter egentligen Citronsorbet. Men jag valde att ha GB´s Vaniljglass istället för sorbet, lättglassen såklart!!  Och jag hade enbart jordgubbar som bär, då det är så somrigt, och uteslöt sockret helt.... Så pointsvärdet på min efterrätt, stämmer inte med verkligheten, men mer är vad det ska vara, det iaf inte... Sen la jag bara allt i omlott i ett högt glas. Suvvegott!!
 Här kommer iaf orginalreceptet ;)
 
Citronsorbet
 
1 dl Hallon   
 
1 dl Björnbär   
 
1/2 dl Socker   
 
4 st Digestivekex   
 
1 tsk Margarin flytande 80%   
 
1 dl Vaniljvisp 12% (ovispad)   
 
2 dl Sorbet, citron
 
Värm bär och socker i en kastrull på låg värme under omrörning, tills sockret lösts upp. Krossa kexen och stek i margarin i en teflonpanna. Vispa vaniljvispen. Lägg upp sorbet i botten på glas, fyll på med bärkompott, kex och toppa med vaniljvisp och ev lite citronmeliss
 
ProPoints värde: 6
Portioner:  4
Förberedelsetid:  15 min
Tillagningstid: 0 min  
Citronsorbet med stekta kaksmulor, skogsbärskompott och vaniljvisp. En god blandning av sött och syrligt, som passar de allra flesta

 

1 kommentar:

  1. En fantastisk kväll som alltid när vi ses :-)
    Gott som f*n var det också...
    Du och Maria är lyckopiller för själen.

    <3<3<3

    /E

    SvaraRadera