fredag 22 februari 2013

Sportlovsfika -> Chockladscones till kidsen

Passa på att baka chokladscones idag till fika då Lurreman har 2 kompisar på besök. Det blev tummen upp från både David & Marcus, medans Lucas sa det smaka "sådär" Jag ljuger big time om jag säger jag inte blev sugen. Detta var en grym fredagsutmaning av mig själv. Meeen ståndaktig som jag är, så smaka jag inte en ända bit :) Tar i morgon istället hehehehehe.. När jag räknade ut pointsen per kaka, så klappa samvete mig på axeln, och sa bra jobbat.. Oh maj gadd!! 22 points för 1! kaka... Alltså 11 för en halva,som man lätt äter ( minst! )  Nyttigt att räkna ut saker ibland, för det går verkligen upp för en hur mycket onödigt man stoppat i sig innan......

Chokladscones

Det här behöver du :3 dl mjölk
100 gram smör
7 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
1/2 dl strösocker
4 tsk bakpulver
2 tsk salt
cirka 50 gram grovhackad mörk kvaliets choklad :
Gör så här :
Ställ ugnen på 250 grader. Blanda först de torra ingredienserna i en skål , tärna ner smöret och arbeta ihop till en hyfsat grynig massa, blanda ner mjölken och arbeta till en deg. Och till sist blanda i den hackade chokladen. Dela degen i fyra högar och platta ut dem till runda bröd, skär ett kryss rätt över bröden med en kniv och nagga brödkakorna med en gaffel.  Grädda i mitten på ugnen i cirka 10 minuter, eller tills de fått en gyllene färg.
Serveras genast.
(Kan ätas naturella eller med saltat smör)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar