onsdag 15 april 2015

Gör ett nytt försök med motivation

Plötsligt händer det..... Eller vad man säger... Eller får man bara ta tag i det själv helt enkelt... 
Idag skedde ett mirakel iallafall ... Jag gick ut på en promenad innan frukost....!!! med runkeeper... Det var 10 mån sen jag använde den sist.... Blev bara 4km, men vänder man på det så är det 4 km mer än om jag bara suttit hemma.... 
Jag har verkligen ingen motivation för att motionera mera..(gud vad jag rimmar bra) men jag MÅSTE ta tag i mig själv nu... Röven växer, magen växer, likaså låren... Hakorna har förökat sig som kaniner.. "What the hell went wrong" .. Tröjorna/skjortorna bullar sig på magen, jeansen sitter som ålaskinn... Och helt plötsligt känns det som jag verkligen inte har några kläder överhuvudtaget .. Å de e sant... Har inget.... Fönstershoppa igår på c-syd... Hitta inte jättemycket... Kändes mest trist faktiskt... 
Nåväl,,,.. Efter promenaden i regnet och friska luften så fick de bli lite frulle .. Faktiskt kände jag mig jättehungrig för en gångs skull... Blev ett kokt ägg på knäckemacka samt en fruktsallad naturell,,alltså utan kvarg el yoghurt.. Satt som en smäck ! 


Inne på dag 3 med att fylla i checklistan på vv... Svårt att hålla sig inom ramarna faktiskt... Trodde jag inte. Men jag vet att jag snart är på banan igen.. Är inne i en sockersvacka .. Skulle kunna äta lösgodis 24/7...kakor, pajer, glass... Vill baka ... Har lagt in om bakförbud alla dagar då Lucas inte är hos mig... Förutom lördagar... Nån dag måste jag få! ( och tack å lov är Fredrik varken en kak el godiskille...då hade de varit kört!) Har även blivit bättre på att käka lunch.. Har hållt mig till kyckling och räkor/skaldjur  med grönsaker. 

På lördag blir det fika hos syrran (som drar till USA på måndag i 3v... Inte alls avis) Och jag såg ett fantastiskt recept på en smarrig hallonpaj igår jag funderar på att göra och ta med mig.... 

Lyxig Hallonpaj 

IMG_8132

Hur mycket eller lite du behöver sockra fyllningen beror på hur söta dina hallon är.

Till pajbotten behöver du:
4 dl vetemjöl
150 gram smör
1 dl socker

Fyllningen:
400 gram hallon ( jag hade frysta)
1 1/2 dl fast hallonsylt
1 1/2 dl strösocker
2 msk potatismjöl

Crisptopping:
50 gram smör
1 1/2 dl havregryn
3/4 dl socker
1 msk vetemjöl

Gör din hallonpaj så här: 
Ställ ugnen på 180-200 grader. Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut i formen ( 22-24 cm) . Ställ sedan kallt i 20 minuter, ta ut och nagga den lätt med en gaffel och förgrädda den i 15 minuter.
IMG_8061
Under tiden gör du fyllningen, mosa ihop alla ingredienser till den i en skål. Om ditt skal har sjunkit ihop något i kanterna kan du nu pressa upp det igen med hjälp av en sked, Sedan  fördelar du ut fyllningen i det förgräddade pajskalet.

IMG_8056

Underbart vacker färg blir det när man bakar med hallon.

IMG_8063

När du gör crispet så smälter du bara smöret i en kastrull, och när det börjar dofta härligt nötigt tar du bort det från plattan. Rör ner havregryn,socker och mjöl och fördela ut över pajen.
IMG_8071

Ställ in pajen i mitten på ugnen och grädda i cirka 30- 40 minuter.Fyllningen ska bubbla och pajdegen ska få lite färg innan den är färdiggräddad.

Servera sedan med vaniljsås eller lättvispad grädde.



2 kommentarer:

  1. Wow systeryster!!!
    Den får du gärna ta med ;-)
    Kom gärna runt tvåtiden :-D
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Man skulle fan haft en syster som dig ��

    SvaraRadera