måndag 30 november 2015

Julpynt hos mamma, julpyntat hemma, plankmästar'n, en bror på Sverige besök, och lite (massa) bak

I onsdags drog jag och Lurre hem till mormor en sväng innan träningen.. Där mötte vi upp syrran som kom för att julpynta lite hos mamma inför första advent .. Jag titta mest på, Lucas fika, och syrran slet...❤️ 




Mysigt blev det iaf, och hon blev nöjd. På onsdag kommer äntligen hennes nya soffa hon beställt från Ekeby . 

I torsdags vart jag baksugen igen... Fick bli en saffranskrans.. Jag älskar saffran och är sugen på det precis varje dag... 

Lurre fick hjälpa till... Gjorde enl Ernst Kirchsteigers recept, men uteslöt både äpplen och russin.. ( jag älskar russin, men inte så poppis hos många andra, så jag viker mig hehehehe) 

Blev as god 



  • 150 g  smör
  • 50 g  jäst
  • 1,5 dl  socker
  • 0,5 tsk  salt
  • 5 dl  mjölk
  • ca 15 dl mjöl
  • 1 g  saffran
  •  Russin efter tycke och smak
  • 1 st  ägg (för pensling)

KRANSFYLLNING

  • ca 50 g  smör
  • 1 dl  socker
  • ca 200 g mandelmassa
  • 2 st  äpplen
  • 100 g  russin
  • 100 g  mandlar, hackade (till garnering)
  1. Deg
    Börja med att smälta smöret i en kastrull. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt sedan sockret. Rör ut jästen i sockret med en träslev tills det blir till vätska. Häll sedan i saltet och rör runt. 
  2. Häll i mjölken i det smälta smöret. Häll i det rumstempererade smöret/mjölken i jästblandningen och blanda. 

  3. Tillsätt sedan hälften av mjölet under omrörning tills det blir en jämn smet. Tillsätt nu saffran och blanda. (om det är trådig saffran mortla med lite socker).

  4. Häll i resten av mjölet lite i taget tills det blivit en jämn och fin det. Låt sedan degen jäsa under en duk tills det jäst till ungefär dubbel storlek. 
  5. Saffranskrans
    Kavla ut degen på mjölad yta. Tag rumsvarmt smör och sprid rikligt över degen. Finhacka äpplena och lägg ut över degen. Ta sedan russinen och sprid ut. Använd en osthyvel och riv mandelmassa över degen. Sprid till sist ut strösocker över hela degen. 



I fredags kom Eric och Elin hem till oss.. Jag åkte och hämta upp dom framåt kvällen...Medans kocken fixa till lite fredagsgott... Plankstek... Han är en fena på det. Blev as gott.... At spritsa mos på 5 plankor samtidigt, blev förmycket för vår billiga sprits...Gick hål i den.... Måste fixa ny,,, väljer nog en modell dyrare om den ska hålla lite längre hehehehe...


Alla blev mätta och belåtna... Och funka bra att göra alla 5 samtidigt...denna gång hade vi fläskfilé istället för ryggbiff.. Mums..


I lördags drog jag och Lurre till Häljarp på fm då han hade träning...ett fys-pass som heter duga... Han fick enorm träningsvärk stackarn... Men en bra träning 😀 
Innan vi åkte hem, åkte vi inom och hämta upp Torres .. Han har numera blivit en Össjö-bo. Känns toppen. Och då huset på svampstigen är sålt, och nya köparen tar över redan 15dec, hade Micke och Bettan redan packat massor.. Jag fick med mig några påsar hem med saker jag ville ha/tillhörde mig... Ska hämta några till nästa helg. Ska även hämta en skänk och ett pingisbord, Woop Woop .. Måste bara fixa en bil med dragkrok alt en mindre skåpbil.. Får rodda lite i veckan... 

På em när vi kom hem, hade min älskling och Elin pyntat lite i huset...❤️

 och de höll på med en slinga som virades runt balkongräcket i ca 5h...,, tyvärr varade belysningen på den i ca 2h,,, sen hände en liten smärre olycka som gjorde att kontakten gick mitt av,,,,och allt blev mörkt igen.... De blev riktigt knäckta ... Ett jobb på 5h.,,,helt i onödan.... Men shit hapends ,,, jag kommer lösa denna slinga inom kort...åker och byter den..... Check på den!


På sen eftmiddagen, åkte jag till Hbg,,,,skulle möta upp min bror som är hemma i Sverige och gästspelar.... Hade inte sett honom på 6-7-8 år, så det var allt nervöst......

Vi åkte raka vägen upp till mamma för att säga hej.... Hon blev jätteglad....vår faster var oxå där för att säga hej...

Jag tog hem honom på lite käk och presentera honom för familjen.. Fredrik hade gjort hemmagjord pizza.. Mums . 
Satt och snacka ett tag, sen drog han vidare igen till Hbg för att träffa gamla kollegor .. 
Själva softa vi lite för att senare ha en spelkväll... 

Blev 3 snabba svar ! Super roligt spel som bjöd på många Goa skratt... Älskar humor, och älskar skratt.. Och mysigt när alla sitter tillsammans,,,,ingen tv på hela kvällen .....

 Jag blev tillochmed "prankad" av Elin hahahaha ... Hon bad mig titta i en kikare ,,länge,,hon satt med mobilen framför och "låtsades" filma mina ögon...hon sa jag var tvungen att ha den tätt in i ögonen... Hååååårt......Seeeeen,,,,hade jag 2svarta ringar runt ögonen,,,, Som vi skratta.. Hämden är ljuv, hehehe .. 

Igår hade vi en bakdag.... Alla utom Eric baka och fixa i köket...han gillar inte sånt ,,,

Vi baka pepparkakor , pepparkakshus , lussebullar , knäck och hemma snickers... Drack glögg och spela jul låtar... Supermysigt.... Lurre, Elin byggde pepparkakshus ,,,och Fredrik byggde ett av Elins rester från sitt hus... Här återanvänder vi allt hihihi.....
   Hmmmm 


Kl 18:22 tog E & E bussen in till Ängelholm för att åka hem till sin mamma igen... Så tomt det blir...2v tills nästa gång... Men Lurre är kvar till ons kväll iaf...lite extra kvalletid med honom ❤️ 

Idag kom brorsan hit på lite kaffe och  lussebullar ... Satt och snacka lite innan jag körde tillbaka honom till hotellet..(han har lånat min bil dessa dagar.....)  När vi sa hej då, kändes det lite konstigt...tiden har gått snabbt,,men samtidigt räckte det...Hoppas bara det inte dröjer 8 år till nästa gång han kommer... Han har sagt han kommer igen juli 2016... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar