lördag 15 december 2012

Julmat & julgodis, en tankeställare..

Idag på vv fick jag lite material om hur man ska klara av all julmat & allt julgodis. Eller inte "hur man ska klara av det", utan istället om hur man kan göra ett bättre val.
Nästa fredag ska vi enl tradition med svägerska och kusinerna, baka julgodis. I år, ska jag faktiskt baka lite av viktväktar recepten. Bara för att prova om där är skillnad... Jag älskar att baka. Det har blivit min terapi. Jag klarade av att baka ca 8 sorters kakor/bullar till mamma, utan att smaka mer än max 2-3 bitar. Strongt gjort av mig. Värre är det med julgodiset... Jag är väääääldigt svag för det.. Därför har jag struntat i att göra något godis innan utsatt datum.. Jag vet nämligen att jag inte hade fixat det...


 Här kommer skillnaden mellan julmaten, Traditionell vs Viktväktarna
 
Ooj, 33 points..

... och 18 points...
Självklart kommer jag inte köra strikt efter viktväktarna. Men man får en hum om vad man kan välja bort, och vad som är bättre val. Det är planering helt enkelt :))


 Här kommer lite viktväktar recept på julgottor, eller ett sk "bättre val" av godis
 
 
 

"Pepparmyntsolja" Hmmm, vart köper man det????
 

Ja, dessa får provas.. Sen blir det även klassikerna Hemmasnickers, Rocky Road, knäck & polkabräck. Kanske en och annan kola med. Har ju sett massa olika recept på nyhetsmorgon nu. Livsfarligt!!!! Men man vill ju testa. Istället för en blomma när man går bort, kan man ge en fin burk med gottor. Sen såg jag med i buffé tidningen, om hur man gjorde egen fikonmarmelad. Det måste ju med provas. Såg enkelt ut... Fikon och glögg... Underbart enkelt. Måste bara införskaffa några fina billiga glasburkar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar