onsdag 27 november 2013

Bakdag & lite pynt

 Igår fick jag ett sug på att baka lussebullar... Finns det någon godare doft än det till jul?? Nä, tror inte det....
Tog det klassiska gamla hederliga receptet från apoteket.. De har varit med mig sen 1996
 
 
 
Under tiden som degen jäste, så passa jag på att baka ett nytt recept. Cookies med marshmallowfluff emellan.. Så jag kallar de helt enkelt "Fluff kakor" Tyvärr såg dom inte ut som på bilden... Och där blev typ 8 st när de var klara...7 när de hamna i kylen.. De blev gigantiska , hahahahaha.... Kommer lätt göra om dom igen, med inställningen : Gör om, gör rätt... planen är att de ska bli hälften så stora iaf... Har ju lovat bort en sats...
 
 
 
 
100g smör, rumsvarmt
0,5dl strösocker
2dl brun farin
1ägg
2,25dl vetemjöl
0,5tsk bikarbonat
0,5tsk salt
0,5tsk malen kanel
strösocker att rulla degen i
1burk marshmallow fluff
100g mörk choklad, smält
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Täck en plåt med bakplåtspapper
2. Vispa samman smör, strösocker och brun farin. Tillsätt ägget och blanda om.
3. Blanda de torra ingredienserna i en separat skål och häll över smör- och sockerblandningen.
4. Blanda ihop till du precis fått en slät kakdeg.
5. Rulla bollar (ca 2 tsk kakdeg) och doppa i strösockret så att den täcks väl.
6. Lägg på en plåt. Ha 5-10 cm mellan varje cookie då de kommer flyta ut. Tryck inte till bollarna.
7. Grädda i omgångar i ca 7-9 minuter. Kakorna ska vara lätt gyllene i kanterna. Låt svalna på plåten då kakorna då kommer att kollapsa och få sitt karaktäristiska utseende.
8. När kakorna svalnat, ta en klick marshmallow fluff och tryck ihop två kakor, doppa ena halvan i smält choklad och njut av denna helt otroliga sockerchock
 
 
 
Kände inte alls för att laga någon middag igår efter allt bak.. Vi skulle haft Platt köttfärslimpa direkt i pannan, med sås & potatis. Men istället blev det pannkakor. Och gissa om jag fick världens längsta och hårdaste kram av Lurreman.. Jag var den bästaste mamman i hela världen... Lycka när man kan glädja med ett gäng pannkakor... :)
 
Efter maten blev jag helt pysslig...... Tog mitt ljusfat. Täckte det med grön mossa och plasera 2 ljuskoppar. Tog fram 3 juläpple och pensla dom med äggvita. Sen rullar man dom i strösocker och låter de torka ca 1 h. Efter det dekorerar man med florsocker, så det blir "snö äpple" . Jag hittade även hela kanelstänger som jag la till... Funderar på att torka någon apelsinring också och lägga dit... Blev så juligt så :)
Hängde to m upp alla stjärnor i fönsterna... Utan att puttsa rutorna.. De pallar jag inte, och bryr mig faktiskt inte heller om det är skitiga... sån e jag ;) Finns det något tråkigare än att puttsa fönster??
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar